Et historisk knudepunt
På spidsen af Strib Odde står det 21 meter høje, hvidkalkede og prominente Strib Fyr, og spejder ud over Lillebælt med udsigt til broerne og Fredericia. Da Strib Fyr blev opført i år 1900, fandtes en skanse umiddelbart øst for fyret. Fra skansen kunne man overvåge sejladsen gennem Lillebælt, hvilket havde strategisk betydning under krigene mod englænderne og prøjserne op gennem 1800-tallet.
Fra 1866 til 1935 var Strib et vigtigt led i jernbaneforbindelsen mellem København og Hamborg, fordi der mellem Strib og Fredericia gik færger, fra 1872 jernbanefærger, der kunne fragte godsvogne og passagerer. Jernbanedriften udvikledes i denne periode, og Strib banegårdsanlæg og færgehavn voksede, og Strib blev et vigtigt trafikknudepunkt. Især i 1930’erne havde godsmængde og passagerantal nået store højder.
I året 1935 ville man være nået op på et passagerantal på omkring en million, der i løbet af dette år ville have passeret Strib. Man nåede det ikke, for i 1935 blev den gamle Lillebæltsbro indviet, og fra da af var der ikke mere brug for jernbaneforbindelsen mellem Strib og Fredericia.
Strib byder også på en rekonstruktion af de 12 torpedostationer, der under 2. verdenskrig blev bygget ind i skrænten efter Strib Nordenbro, der engang var færgested for passagerer til Fredericia. Hver torsdag kan du desuden opleve en unik samling af køretøjer fra en svunden tid på Strib Automobilmuseum, der indeholder biler fra herremænd, privatmænd, baroner, slotte og herregårde.
I Strib er der flere supermarkeder, hvor du kan tanke op til turen.