Linden Cloud Chamber
- Kunstner: Chris Drury
- Opført: 2019
OBS: Der skal betales entré (25 kr.) for at komme ind i slotsparken.
Et camera obscura
Tro mod sin favoritform, halvkuglen eller domen, byggede Chris Drury i sommeren 2019 TICKONS mest modstandsdygtige værk, Linden Cloud Chamber: Et stort camera obscura, der udefra ligner en lille gravhøj, og som en sådan også er bygget om en krans af store kampesten.
En sneglegang leder beskueren ind i værket - for det er nemlig selve hemmeligheden ved Linden Cloud Chamber - at “kamerahuset” er så stort, at man går ind, lukker porten efter sig og sætter sig på den lille bænk, parate til at få en magisk oplevelse.
I løbet af et par minutter materialiserer billedet af træerne udenfor sig på de runde vægge. Langsomt bliver konturerne tydeligere og tydeligere, indtil også himlens blå eller grå, stammernes brune og bladenes grønne farve giver sig til kende.
Billedet står på hovedet og stammer fra en lille linse i rummets loft, der sender lyset og dermed billedet ned på de hvide vægge og det hvide gulv - præcis som knappenålshullet i skotøjsæsken også vil komprimere lysstriben inde i æsken og danne et billede. I æsken vil billedet dog kun kunne ses på en lysfølsom film.
Men her inde i det runde, hvide rum, sidder man selv midt i billedet og kan studere vindens leg med blade og grene, drivende skyer, solens gyldne skær på træstammerne.
Jo mere sol og lys, desto skarpere billede. Men selv en grå vinterdag giver oplevelser.
Hør kulturjournalist Iben Friis Jensen fortælle om 'Linden Cloud Chamber'
Lyt med når lyddokumentarist Helle Ansholm Rasmussen og kunstformidler Sara Line Batson Matzen i fællesskab med kulturjournalist Iben Friis Jensen giver en levende introduktion til Chris Drury’s værk ’Linden Cloud Chamber’, på dansk ’Lindetræets himmelkammer’.
Chris Drury
Chris Drury er englænder, men født på Sri Lanka i 1948. Uddannet på Camberwell School of Art i England. Hans foretrukne form er domen, halvkuplen, som han har eksperimenteret med i kunstværker over hele verden. Sommetider slutter han selv alle spor af sine værker, så de for eftertiden kun eksisterer på fotos. Andre gange får hans halvkupler, der ofte har Østens stupaer som forbillede, lov at blive stående. Som f.eks. hans værk, Linden Cloud Chamber, I TICKON.
Læs mere
Læs mere om TICKON her.