Ravningbroen, som blev konstrueret i vikingetiden omkring år 980, målte 760 meter og krydsede Vejle Ådal på sit bredeste ikke langt fra Jelling. Men hvad Harald Blåtand skulle bruge broen til er ikke sikkert. Broen har sandsynligvis kun været i brug i få år, og intet tyder på, at broen nogensinde har været repareret. Ravningbroen var Danmarks længste bro indtil åbningen af den gamle Lillebæltsbro i 1935.
En handelsvej eller en militærvej?
Ifølge nogle arkæologiske teorier fik Harald Blåtand broen bygget for hurtigt at få tropper på tværs af ådalen. Andre mener, at Ravningbroen var en handelsvej over det sumpede område. Men én ting er dog sikker - det har krævet enorme ressourcer både i egetræ og kræfter at bygge denne bro. Med et fundament på 1.800 pæle af op til seks meters længde og et tværsnit på 30 x 30 cm har det været en stor opgave.
Rekonstruktion af Ravningbroen
Klos op ad det sted hvor Ravningbroen stod, kan man i dag se en rekonstruktion af broen, som er med til at vise omfanget af det imponerende bygningsværk.
I den tidligere stationsbygning ved Vejle-Vandelbanen, som ligger få meter fra rekonstruktionen, kan man se en udstilling om broen, dets fund og arkæologiske udgravninger. Her kan du også læse om den gamle togbane og stationen.
Tag forbi Ravningbroen på vandre- eller cykeltur på den populære Bindeballestien, som går lige forbi. Her kan du også slå telt op eller nyde madpakken i madpakkehuset.
Ravningbroen er en del af Vejlemuseerne. Se alle aktuelle udstillinger og arrangementer på www.vejlemuseerne.dk.